Google heeft een strategische zet gedaan door zijn beleid omtrent reclame gerelateerd aan cryptocurrency te herzien, waardoor nu advertenties voor in de Verenigde Staten gevestigde crypto-trusts zijn toegestaan.
Deze beleidswijziging, die ingaat op 29 januari 2024, valt samen met de groeiende verwachting van de goedkeuring van spot Bitcoin (BTC) exchange-traded funds (ETF’s) in de Verenigde Staten.
Vergunningen
De update specificeert dat “adverteerders die Cryptocurrency Coin Trusts aanbieden gericht op de Verenigde Staten” nu advertenties mogen plaatsen. Adverteerders die geïnteresseerd zijn in het promoten van crypto-trusts moeten een certificeringsproces van Google doorlopen, waarbij ze moeten aantonen dat ze over de nodige vergunningen beschikken van de relevante lokale autoriteiten. Het beleid benadrukt een wereldwijde toepassing en vereist naleving van lokale wetten in de doelregio’s.
Deze beleidsaanpassing van Google komt op een moment dat de verwachtingen voor de goedkeuring van spot Bitcoin ETF’s in de Verenigde Staten toenemen. Analisten van Bloomberg’s ETF-project geven een kans van 90% op goedkeuring tegen 10 januari 2024.
Opvallend is dat er momenteel 13 aanvragers zijn voor Bitcoin ETF’s, waaronder grote spelers zoals BlackRock, Grayscale en Fidelity. Deze bedrijven hebben naar verluidt overleg gevoerd met de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) om cruciale technische details met betrekking tot hun ETF-voorstellen te bespreken. De crypto markt heeft positief gereageerd, met een stijging van Bitcoin met 74% in de afgelopen 90 dagen.
Er wordt verwacht dat de cryptomarkt met $1 biljoen zal toenemen als de SEC de Bitcoin ETF-aanvragen goedkeurt.