Binance lanceerde onlangs een uniek parfum genaamd ‘CRYPTO’, ook bekend als ‘Eau de Binance’. De campagne, opgezet door een volledig vrouwelijk team, was bedoeld om de genderkloof in de crypto-industrie te dichten en heeft tot gemengde reacties geleid binnen de gemeenschap.
Sommigen roosterden de exchange voor het initiatief, dat bedoeld was om inclusiviteit te bevorderen en vrouwen aan te trekken tot de crypto-ecosysteem.
Kritiek en genderkloof
Deze inspanning komt op een moment dat Binance te maken heeft met regelgevende uitdagingen en operationele problemen, waaronder een schuldbekentenis aan witwaspraktijken en ontslagen in zijn Amerikaanse divisie. Ondanks deze tegenslagen heeft Binance zijn focus verlegd naar het betrekken van vrouwen bij crypto door middel van de ‘CRYPTO’ parfumcampagne. Rachel Conlan, CMO van Binance, benadrukte dat de campagne bedoeld was om grenzen te verleggen en op een leuke en uitnodigende manier zinvolle gesprekken over cryptocurrency op gang te brengen.
De campagne is echter bekritiseerd, waarbij sommigen betogen dat de focus op parfum traditionele genderrollen zou kunnen versterken in plaats van afbreken. Deze visie werd weerspiegeld in reacties op sociale media, waarbij sommige vrouwelijke gebruikers de capaciteit van de campagne om echte gender inclusiviteit in de crypto-industrie te bevorderen in twijfel trokken. “Dit is hoe we de genderkloof overbruggen. Meer parfums,” merkte Betty, een vrouwelijke CEO, sarcastisch op op X.
Ondanks deze kritieken benadrukt Binance’s initiatief het belangrijke vraagstuk van genderdiversiteit in financiën en technologie. Onderzoek toont een scherpe gender discrepantie binnen de crypto sector aan.
Conlan voegde toe: “We hebben veel van crypto ingekaderd als iets van de bros, de crypto bros, een zeer door mannen gedomineerde ruimte. Dus dit gaat over een beetje meer tongue-in-cheek zijn en plagen met het satirische, en over het lenen van de codes van de parfum- en schoonheidsindustrie, van dingen die de aandacht trekken.”