Terwijl de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) overweegt om al dan niet aanvragen voor op de beurs verhandelde Bitcoin (BTC) fondsen (ETF’s) in de Verenigde Staten goed te keuren, heeft vermogensbeheerbedrijf Hashdex een nieuwe reclamecampagne gelanceerd.
Deze campagne benadrukt dat “de tijd van Bitcoin is aangebroken,” door middel van een oude interview waarin de bruikbaarheid van thuiscomputers bekritiseerd werd.
Vergelijkbaar met jaren ’80
In een bericht van 28 december op X (voorheen Twitter), toonde Hashdex een reclamespot met een interview uit de jaren ’80, waarin een man de bruikbaarheid van de opkomende technologie van persoonlijke computers in twijfel trok. Dit wordt gepresenteerd als een parallel met de huidige status van Bitcoin, als een slimme toespeling op het aanvankelijke wantrouwen rondom innovatieve technologieën.
Naast Hashdex hebben andere vermogensbeheerders met lopende aanvragen voor Bitcoin ETF’s bij de SEC ook vergelijkbare reclames uitgebracht, vermoedelijk om het publiek warm te maken voor mogelijke goedkeuringen. Zo lanceerde Bitwise in december een campagne met acteur Jonathan Goldsmith, bekend als “de meest interessante man ter wereld”, om Bitcoin te promoten.
De SEC heeft tot op heden nog nooit een directe Bitcoin of Ether (ETH) ETF goedgekeurd voor notering op een Amerikaanse beurs, maar gaf wel groen licht voor investeringsvehikels gekoppeld aan crypto-futures. Sommige experts speculeren dat de commissie in januari meerdere directe crypto ETF’s zou kunnen goedkeuren.
In november en december ontmoetten SEC-functionarissen vertegenwoordigers van vermogensbeheerders die een aanvraag indienden om een directe Bitcoin ETF te noteren, waaronder Grayscale, BlackRock, Fidelity en Franklin Templeton.
De commissie heeft niet aangegeven dat het enig direct crypto exchange-traded product zal goedkeuren, maar stelde wel een deadline van 29 december voor meerdere bedrijven om bestaande aanvragen aan te passen voorafgaand aan een mogelijke goedkeuring.