De Avalanche Foundation, de non-profitorganisatie die de ontwikkeling van het Avalanche (AVAX) netwerk overziet, heeft aangekondigd te gaan investeren in memecoins als onderdeel van hun “Culture Catalyst”-initiatief.
Dit initiatief, dat in maart 2022 werd gelanceerd met een budget van $100 miljoen dollar, was oorspronkelijk bedoeld om veelbelovende NFT-projecten op het netwerk te financieren.
Cultuur van memecoins
Op 29 december kondigde de stichting via platform X (voorheen Twitter) aan dat ze met het $100 miljoen NFT-incubatorfonds selectief in memecoins zullen investeren, die volgens hen de “cultuur en het plezier” symboliseren die voortkomen uit meme-afgeleide tokens.
Avalanche streeft ernaar om met deze stap Avalanche beter te positioneren voor het cultiveren en ondersteunen van nieuwe vormen van creativiteit, cultuur en levensstijl die blockchain-technologie mogelijk maakt. Dit zal worden bereikt door het fonds te gebruiken om een collectie van geselecteerde memecoins op het Avalanche-netwerk te kopen, ter erkenning en aanmoediging van de cultuur en het plezier dat memecoins vertegenwoordigen.
Memecoins worden door Avalanche beschouwd als meer dan alleen nutsmiddelen; ze staan voor de collectieve geest en gedeelde belangen van diverse crypto communities. Ondanks grapjes van gebruikers op platform X over het massaal bieden op alle memecoins, benadrukt de stichting dat er strenge selectiecriteria zullen zijn voor alle potentiële toevoegingen aan hun portfolio. Deze criteria omvatten het aantal houders, liquiditeitsdrempels, projectvolwassenheid, principes van een eerlijke lancering en algemeen maatschappelijk sentiment, onder andere factoren.
Recentelijk heeft een haan-thema token genaamd Coqinu (COQ) veel aandacht getrokken binnen het Avalanche-netwerk. Dit token, dat mogelijk verwijst naar een fallische vorm, is open over zijn inherente waardeloosheid en vermeldt expliciet op zijn officiële website dat het “geen intrinsieke waarde” heeft en geen team of routekaart bezit.
Desondanks steeg het token meer dan 1,47 miljoen procent tussen zijn lancering op 8 december en zijn piek op 20 december, volgens DexScreener-data.