Het Verenigd Koninkrijk heeft een belangrijke stap gezet richting de integratie van de cryptocurrency rapportage standaarden van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in zijn juridische en fiscale stelsel.
Fiscale verplichtingen
Deze stap, aangekondigd kort na de onthulling van de voorjaarsbegroting van het land, markeert een belangrijke ontwikkeling in de nationale financiële strategie. Het ministerie van Financiën, belast met het toezicht op de financiële richtlijnen van het land, voorspelt dat deze integratie aanzienlijke inkomsten zal genereren. Er wordt een toename van £35 miljoen (ongeveer $45 miljoen dollar) verwacht in het fiscale jaar 2026-2027, met een stijging naar £95 miljoen in de periode 2027-2028.
De invoering van het OESO-kader is gericht op het verbeteren van de naleving van fiscale verplichtingen en het bijwerken van de bestaande richtlijnen voor buitenlandse rekeningen. Dit moet leiden tot een effectievere uitwisseling van transactiegegevens met betrekking tot cryptocurrencies over verschillende jurisdicties. Het is een essentiële stap om aan te sluiten bij internationale normen die beogen de lacunes in het belastingtransparantie systeem te dichten, welke zijn ontstaan door recente innovaties in fintech en de groeiende wereldwijde markt voor cryptocurrencies.
Belastingontduiking
Deze initiatieven zijn onderdeel van een breder streven om belastingontduiking tegen te gaan door de transparantie van crypto-transacties over internationale grenzen heen te vergroten. Ze bouwen voort op bestaande regelgeving omtrent buitenlandse rekeningen, om de uitwisseling van informatie over cryptocurrencies tussen landen te vergemakkelijken. De invoering van het kader is gepland voor 2026.
Om het implementatieproces verder te verfijnen, heeft het ministerie van Financiën een publieke consultatie aangekondigd die loopt tot 29 mei. Op basis van de ontvangen feedback plant de regering een uitgebreide respons uit te geven en zal zij aanvullende discussies voeren over de ontwerp-regelgeving.