De Britse Financial Conduct Authority (FCA) heeft de teugels aangehaald op het gebied van sociale media marketing, met speciale aandacht voor marketing die gecentreerd is rondom memes, met name in de financiële sector.
De financiële toezichthouder heeft richtlijnen opgesteld voor zowel financiële dienstverlenende bedrijven als influencers die op sociale media memes maken over cryptocurrencies of andere beleggingen. Deze richtlijnen benadrukken dat alle marketing transparant en niet misleidend moet zijn.
De FCA benadrukt dat zogenaamde ‘finfluencers’ vooraf goedkeuring moeten hebben van een door de FCA aangewezen vertegenwoordiger voordat ze reclame maken of berichten plaatsen over financiële producten en diensten. De toezichthouder waarschuwt dat het promoten van een financieel product zonder goedkeuring van een door de FCA geautoriseerd persoon met de juiste bevoegdheid een strafbaar feit kan zijn.
“Influencers wordt eraan herinnerd dat het promoten van een financieel product zonder goedkeuring een strafbaar feit kan zijn,” schreef de toezichthouder. “Consumenten moeten alert zijn op dubieuze advertenties en online oplichting, maar het is belangrijk dat influencers ervoor zorgen dat ze aan de juiste kant van de regels staan en nadenken over wat er met hun eigen reputatie gebeurt als ze illegaal producten promoten,” voegde de toezichthouder toe.
Memecoins promotors moeten oppassen
Lucy Castledine, de directeur consumenteninvesteringen bij de FCA, verklaarde dat de toezichthouder actie zal ondernemen tegen degenen die illegaal financiële producten aanprijzen. De toezichthouder merkte op dat promotie via memes bijzonder populair is in de cryptocurrency sector, die een speciale ‘memecoin‘ niche heeft. Specifiek werden Telegram en Reddit geïdentificeerd als populaire platforms voor crypto-gerelateerde memetische marketing.
De waarschuwing van de FCA volgt op de nadruk die de toezichthouder vorige maand legde op het ondernemen van actie tegen bedrijven die illegale financiële promoties uitgeven.
Vorig jaar gaf de FCA 450 waarschuwingen uit als onderdeel van haar handhavingsinspanningen tegen illegale cryptocurrency-advertenties.